Marketingowcy często postrzegają klienta tylko z punktu widzenia finalnego nabywcy produktu firmy. Natomiast dla logistyków klientem jest każdy, kto jest częścią łańcucha dostaw. Powyższe różnice w postrzeganiu mogą stanowić problem w określeniu jednoznacznej polityki obsługi klienta. Dlatego na samym początku budowy polityki należy zwrócić uwagę, że klientem jest zarówno konsument finalny, kooperant z łańcucha dostaw jak również pracownik, określany mianem klienta wewnętrznego. W dobrze przygotowanym programie obsługi klienta należy zadbać o interesy każdej z tych grup. Powinien on składać się z trzech grup elementów przedstawionych na rysunku 3.1.:[1]
- przedtransakcyjnych,
- transakcyjnych,
- potransakcyjnych.
Rysunek 3.1. Elementy polityki obsługi klienta.
Źródło: D.M. Lambert, J. R. Stock, L. M. Ellram, „Fundamentals of Logistics Management”, Boston 1998, s. 44.
W następnych wpisach przeanalizujemy dokładnie poszczególne grupy obsługi klienta czyli elementy przedtransakcyjne, transakcyjne i potransakcyjne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz