Elementy obsługi klienta (część 4.) - elementy potransakcyjne + logistyczne elementy obs.

Elementy obsługi klienta  - elementy potransakcyjne + logistyczne elementy obs.



Elementy potransakcyjne mają za zadanie przedłużyć kontakt klienta z firmą i utwierdzić go w przekonaniu, że dokonał właściwego zakupu. Choć były one przez długi czas zaniedbywane, znów zyskały na znaczeniu w oczach menadżerów.

Elementy potransakcyjne mają za zadanie przedłużyć kontakt klienta z firmą i utwierdzić go w przekonaniu, że dokonał właściwego zakupu. Choć były one przez długi czas zaniedbywane, znów zyskały na znaczeniu w oczach menadżerów. Do najważniejszych z nich należą:[1]
  • Instalacje, gwarancje, naprawy. Są to najważniejsze elementy, które niejednokrotnie decydują o wyborze klienta. W ich skład wchodzą między innymi: wydłużona gwarancja, transport i montaż rolet, instalacja sprzętu u klienta czy oferowanie produktu zastępczego na czas naprawy. Wszystkie te elementy mają znaczący wpływ, zwłaszcza przy wyborze dóbr kapitałowych a ich sprawna realizacja może spowodować pozyskanie ale i utrzymanie klienta.
  • Śledzenie produktu. W wielu branżach bardzo istotne jest, by w przypadku wadliwego produktu szybko wycofać go z rynku. Rzetelna informacja o miejscu, w którym znajduje się feralny produkt często decyduje o dalszych losach firmy na rynku. Dotyczy to na przykład firm farmaceutycznych, które nadają swoim produktom indywidualny numer seryjny, dzięki czemu są w stanie szybko zlokalizować jego aktualne miejsce przechowywania i w razie konieczności, sprawnie wycofać z rynku.
  • Skargi klientów, reklamacje, zwroty, wymiana wadliwych produktów. Są to elementy, które kojarzą się raczej negatywnie. Dlatego bardzo ważne jest ich sprawne załatwienie, w taki sposób, by klienci zobaczyli jak bardzo firmie na nich zależy i ile jest ona w stanie dla nich zrobić. Konieczne jest do tego celu opracowanie polityki zbierania i załatwiania skarg. Trzeba jednak pamiętać, że system logistyczny skupiony jest na przekazywaniu produktu finalnemu nabywcy i ruch w „odwrotnym kierunku” może wiązać powodować konieczność poniesienia przez firmę znaczących kosztów.
  Oprócz wymienionych powyżej oraz w poprzednich wpisach elementów obsługi klienta, należy również wymienić cztery elementy rozpatrywane z punktu widzenia logistycznego, do których zaliczamy:[2]
  • Czas. W logistyce oznacza to przede wszystkim czas cyklu zamówienia danego towaru, licząc odstęp czasowy pomiędzy jego zamówieniem a dostarczeniem go do klienta rolety zewnętrzne Do faz realizacji zamówienia zaliczamy przygotowanie zamówienia, przekazanie go do sprzedawcy, opracowanie zamówienia, przygotowanie do wysyłki zamówionych towarów oraz ich wysłanie.
  • Niezawodność. Dla części klientów niezawodność dostaw może być istotniejsza niż czas realizacji. Stały bądź zgodny z oczekiwaniami cykl dostaw, bezpieczeństwo oraz prawidłowość wykonania może pozwolić klientowi na zminimalizowanie poziomu zapasów. Wpływa to pozytywnie zarówno za poziom zadowolenia klienta ale również poprawia pozycję rynkowa firmy.
  • Komunikacja. Jest to dialog pomiędzy kupującym a sprzedającym. Najważniejszymi czynnościami logistycznymi w realizacji zamówienia są: przekazywanie klientowi informacji o stanie zamówienia, jego realizacji i faktyczny proces pobierania produktu z magazynu. Ciągłe przekazywanie informacji o realizacji zamówienia jest pozytywnie odbierane przez klienta. rolety podtynkowe Kanał komunikacyjny pomiędzy klientem a sprzedawcą powinien pozostać  ciągle otwarty oraz łatwo dostępny. Pozwala to na szybkie zidentyfikowanie pojawiających się problemów i ich zniwelowanie. Takie relacje z klientem pozwalają na spełnienie jego rygorystycznych wymogów oraz zapewniają osiągnięcie efektywnego poziomu obsługi.
  • Wygoda. Jest to element, który wymaga od przedsiębiorstwa zróżnicowania polityki w zależności od oczekiwań klientów np. rolety zewnętrzne Łódź Sprzedawca może zazwyczaj sklasyfikować owe wymagania według takich punktów, jak: znaczenie klienta, segment rynku oraz kupowane przez nich artykuły. Pozwoli to w jak najefektywniejszy sposób zaspokoić potrzeby poszczególnych klientów.
 Trzeba jednak pamiętać, że różni klienci posiadają różne wymagania. Należy przeanalizować wzajemną relację pomiędzy korzyściami płynącymi z indywidualnego podejścia do klienta (np. wzrost poziomu sprzedaży) a kosztami z tym związanymi.


[1] Źródło: Ibidem, s. 122-123.
[2] Źródło: J. Długosz, „Zarządzanie logistyczną obsługą klienta”, Poznań 2005, s. 57-60.

1 komentarz:

Logistyka procesów produkcji - system MRP, OPT, KANBAN, BOA, FZ, CAD, CAP, CEA, CAM, CIM - rolety podtynkowe

Logistyka procesów produkcji Logistyka w procesach produkcyjnych obejmuje zarządzanie przepływem strumieni materiałowych w proces...